Nem is lehetne aktuálisabb a Művelt Marketinges sorozat eheti témája, mint az első reklám, amelyben melegek szerepeltek. Az internet és az Adweek bölcsessége szerint 1994-ben jelent meg az első olyan reklám, amelyben egy meleg pár jelent meg. A megrendelő az akkor három amerikai államban megjelenő IKEA volt, az ügynökség pedig a Deutsch. Lett is botrány belőle.
Pedig a Dining Room című reklámot csak este tíz után adták le New Yorkban, Philadelphiában és Washingtonban. A reklámban egy meleg pár idilli hangulatban, az Ikea ebédlős bútorait, és azok mindennapi használatát mutatta be. Pedig a reklám egy nagyobb, még 1993-ban indult tizennégy részes kampány egyik epizódja volt, amely az amerikai családok sokszínűségét kívánta bemutatni, rovábbá azt kifejezni, hogy az IKEA nyitott és befogadó mindenki irányában. Így olyan reklám is volt, amelyben a pár örökbefogad egy gyereket, vagy amelyben egy anya egyedül neveli a gyerekét.
Ennek ellenére, vagy éppen ezért az AFA (American Family Association) nevű konzervatív családvédő szervezet egyenesen felháborítónak találta, hogy a homoszexualitást a társadalomban normálisnak tüntetik fel, és a film betiltását kezdeményezték, mert szerintük ez a reklám a lappangó befolyásolás egy módja (vö: meleglobbi). A reklámot persze nem tiltották be.
De egyébként az első, kifejezetten a meleg közösségek számára készült reklám sem sokkal régebbi. Ez az Absolut vodka egyik 1989-es print hirdetése volt, amely kizárólag melegeknek szóló magazinokban, az Advocate-ben és az After Darkban jelent meg. Az Absolut amúgy azóta is nagy támogatója és reklámozója a meleg közösségeknek.
A Guinness 1995-ös "Stand by Your Man" című reklámja, amelyben szintén egy meleg férfipár volt, egészen 2010-ig nem került nyilvánosság elé, mert nem engedték a bemutatását. Tüörtént ugyanis, hogy az egyik médiavállalat producere még a sugárzás előtt kikotyogra egy bulvárlapnak a reklám tartalmát, a fogyasztók és a kocsmák pedig úgy felháborodtak ezen, hogy a Guinness minden nyomát el akarta tüntetni a reklámnak. 2010-ben viszont az Ogilvy & Mather ügynökség kitette a Youtube-ra. A reklámban egyébként csak a végén derül ki, hogy két férfi együttélésének viszontagságairól van szó.
Itthon hétfőn írtuk meg, hogy a BKV járműveinek külső reklámfelületét értékesítő cég, a Publimont elutasította a Melegrandi.hu hirdetését, mert szerintünk a reklám a gyerekek "erkölcsi, szellemi és érzelmi fejlődésére káros".
Forrás: Kreatív
SPF: érdekes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése