2014. június 9., hétfő

K.Ö.C.S.Ö.G - Egy 13 éves fiú élete

"Bőven volt időm, hogy újra meg újra elolvassam a szekrényembe karcolt betűket.

K
Ö
C
S
Ö
G"

A Trevor egy 13 éves fiúról szól, aki imádja Lady Gagát, szeretne úgy öltözni, ahogy az énekesnő. Nem szereti a sportot, de imádja a művészetet, a család figyelmét minden eszközzel igyekszik megragadni, például azzal szórakozik, hogy eljátssza a saját halálát. Diákszínjátszókörbe jár, barátkozik egy menő kosaras sráccal. A 96 oldalas ifjúsági regény Trevor útját követi. 

Trevor meleg, naplót ír. A családjának, a barátainak, az iskolatársaknak, vagyis a szocializáció legfontosabb szereplőinek kell elfogadnia őt: "Éjszakánként azzal foglaltam el magam, hogy töröltem a gyűlölködő kommenteket a Facebook-falamról." (53. old.).

A Trevor című könyv egy fontos mozgalom egyik terméke, még konkrétabban egy eszköz, aminek segítségével a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban terjedhet a világ minden pontjára az üzenet: az embernek a saját másságát meg kell élnie, értenie, és ennek feldolgozásában nem marad magára, vannak társai, segítségei.

Hogy mennyire bonyolult a 13 éves fiú helyzete: Trevort a heteroszexuális, sportoló, omnipotens fiúk nem fogadják be, de a homoszexualitásokat nyíltan vállaló fiúk sem, azt javasolják neki, amíg nem tudja eldönteni, mi is ő pontosan, addig határozza meg magát kérdésesként: "Vagy mondhatnám, hogy szövetségesük vagyok. Megkérdeztem, miért van egyáltalán szükségem címkékre, miért kéne bármi másként meghatároznom magam, mint hogy én vagyok Trevor. Az nem elég?" (52 old.)

Trevor nem éli meg tragédiaként, hogy meleg, viszont egyáltalán nem egyszerű a helyzete, amiben először ő maga lesz a megoldhatatlannak látszó probléma, mert a környezetében mindenki megijed, elítéli. Trevor azzal szembesül, hogy ő hiába egy értelmes, szórakoztató fiatal, hirtelen a társadalmi normákon kívül került. Más lett. A másságot mindig a társadalom hozza létre, ezért elsősorban nem a 13 éves fiú, hanem mindenki más felelős.

James Lecesne: Trevor
Tilos az Á Könyvek, Budapest, 2014, 96 oldal, 1990 Ft

Forrás: Könyves blog
SPF: ezt sem olvastam még, de simán ajánlom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése